De privéchauffeur, toekomstbestendig of binnenkort verleden tijd?

Hoelang blijven privéchauffeurs nog van belang? Is de business van de privéchauffeur klaar voor de toekomst of straks achterhaald? Een terechte vraag?

Afgelopen 3 jaar zijn vele van ons al dan niet geheel vrijwillig gewend geraakt aan het thuiswerken. De files zijn niet meer zo lang als dat ze waren, Uber is een goedkoop alternatief en wat als we straks niet meer door een chauffeur maar door onze auto zelf gereden worden?

Corona heeft ons laten zien hoeveel er in een korte tijd kan veranderen. Logischerwijs brengt dat de nodige vragen met zich mee over wat nog komen zal.

Tijdens een lunchsessie in Rotterdam kreeg ik deze vraag als eerst voor mijn kiezen. Nog voor het antwoord mijn mond kon verlaten voegde de voorzitter toe: ‘Elco, jij hebt over 10 jaar geen business meer.’’ Prettige wedstrijd.

Deze vraagstukken houden ons bezig. De zelfstandige privéchauffeurs, mijn collega’s uit de chauffeurs wereld en ik zelf natuurlijk ook. Dienvolgens dit stukje literatuur.

Of de complete branche zal zegevieren, dat lijkt me niet. Er zullen net zoals in de corona tijd slachtoffers vallen, vooral onder de bedrijven die niet mee veranderen. Er zullen een klein aantal grote spelers overblijven.

De uitdagingen:

‘’Het nieuwe normaal’’

In de nabije toekomst zal er nog weinig veranderen. We blijven deelnemen aan het verkeer zoals we dat al jaren gewend zijn. Zelf sturen, zelf gasgeven of remmen en zelf achteraan aansluiten in de file. Wel een stuk minder. Remote werken zal blijven bestaan waardoor we in mindere getale aanwezig zullen zijn op de snelweg.

Al voordat Corona om de hoek kwam wisselde ik het kantoor af met mijn thuisbureau. Het wisselen tussen hyperfocus van thuis en de gezelligheid en de poolcompetitie op kantoor werkt bevorderend. Dankzij Corona zijn ik en met mij vele anderen hier extra bewust van geworden en dat zullen we voelen in de wereld van privéchauffeurs.

De technologie van morgen, vandaag.

Technologie. Dat is een goeie. Misschien is een betere vraag wat eigenlijk geen uitdaging is voor de privéchauffeur als het gaat om ontwikkeling. Het openbare vervoer in Nederland wordt steeds efficiënter en voordeliger. Nu 5G langzaam opkomt kan bijvoorbeeld het stadsvervoer nog slimmer gaan rijden. En waar het OV stopt staan er deelscooters klaar om je tot aan de deur brengen. Een Uber is niet meer weg te denken uit het straatbeeld en wie geen zin heeft om zelf te rijden zet straks de autopiloot in zijn eigen auto aan. Want geautomatiseerd rijden is niet ver weg meer. Sterker nog, het kan al. Het is een kwestie van geduld tot dit fenomeen zich uitbreidt naar de buitenwereld.

Artificiële intelligentie (AI) draagt bij exponentieel bij aan het verder ontwikkelen van autonoom rijden. We zijn overgegaan van ‘’hoe?’’ naar ‘’wanneer?’’ als we het hebben het verdwijnen van de bestuurdersstoel in de auto. De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing investeerde begin dit jaar nog eens een luttele 450 miljoen dollar in het bedrijf Wisk Aero voor de verdere ontwikkeling van onbemande vliegende taxi drones. Om maar eens wat te noemen.

Samenvoegen

Wanneer de vraag minder wordt zal het voor de zelfstandige privéchauffeur lastiger worden om een achtenswaardig inkomen bij elkaar te rijden. We zijn op een punt aangekomen dat vlekkeloos werkende applicaties, een geweldige service en enorm scherpe tarieven de norm zijn. Kijk naar Bol.com, Picnic of flitsbezorgers.

In de wereld van chauffeurs zijn een aantal partijen druk bezig om aan deze nieuwe norm te voldoen. Enkele bedrijven zullen het perfecte platform weten te ontwikkelen en er op tijd bij zijn om direct op te schalen. De zelfstandige chauffeurs en de kleinere bedrijven zullen zich aansluiten bij deze partijen of zich helemaal over laten nemen.

Een grimmige toekomst?

Zoals we nu weten zal de technologie zich exponentieel blijven ontwikkelen en komt een combinatie van thuis en op kantoor werken steeds vaker voor. Betekent dit dat we als privéchauffeurs (bedrijven) beter wat anders kunnen zoeken?

Gelukkig niet!

Een verandering in de maatschappij als deze gaat niet van vandaag of morgen. Wie verandering omarmt en meebeweegt met de markt kan profiteren. Er zijn dan ook een hoop oorzaken die zorgen dat de drukte op de weg wel degelijk zal toenemen de komende jaren. Door drukte ontstaan files en met files komt tijdverspilling. En wat is daar nou de ideale oplossing voor? Juist. De privéchauffeur.

De groei van het verkeer

2021 zijn we geëindigd met 8,9 miljoen personenauto’s. Dat is 1.7% meer dan het jaar ervoor. Dat is een forse stijging, helemaal als je meeneemt dat de Nederlandse bevolking in 2021 met 0.66% is gegroeid (Bron: CBS). Dit betekent dat ons Hollandse wagenpark sneller groeit dan de bevolking. Laat dat even bezinken. Tel daarbij op dat auto’s in het algemeen steeds goedkoper geproduceerd kunnen worden en steeds minder onderhoud nodig hebben en je komt al snel op de conclusie dat ons wagenpark alleen maar verder zal groeien.

(Bron: CBS)

De kudde

Wij mensen zijn kuddedieren. We zijn niet gemaakt om 40 uur per week in ons eentje op een zorgvuldig ingericht zolderkamertje te zitten. We hebben behoefte aan gezelschap, aan sociaal contact en aan verbinding. Op kantoor werken zal altijd blijven. De volledige 5 dagen is misschien verleden tijd maar we blijven elkaar op zoeken.

Adequaat werken

Wat hebben we geleerd van het verplicht thuis werken (alle politieke meningen even buiten beschouwing gelaten)? Juist, efficiëntie. We konden een uurtje langer blijven liggen en konden het 3-delig pak inruilen voor een joggingbroek (en laten we eerlijk blijven, soms zelfs helemaal geen broek) en toch hetzelfde werk op een dag gedaan krijgen. Ongestoord je werk afronden zonder om de 4 minuten gestoord te worden, efficiëntie werkt.

Nu we gemerkt hebben hoe handig adequaat te werk gaan eigenlijk is hebben we de neiging dit door te zetten in ons dagelijks leven. En wat is er nou efficiënter dan die uren achter elkaar nutteloos in de auto om te zetten in werktijd? Hoe je dat doet? Weer correct! De privéchauffeur.

Het wiel in eigen handen

Het klinkt te mooi om waar te zijn: een auto die zelf remt, zelf stuurt, afstand bewaart en bij noodsituaties de juiste beslissing maken. Een fantastisch hulpmiddel. Maar durven we dat wel? Neem mijn vrouw even als voorbeeld. Die stapt voor geen goud in een auto die zichzelf van A naar B moet rijden, en ergens begrijp ik haar. We vinden het al moeilijk om bij iemand achterin te stappen die we niet kennen en niet helemaal vertrouwen, hoe lastig is het dan om in te stappen in een auto die helemaal niemand bestuurt? Daarbij is er nog een ingewikkelde juridische puzzel op te lossen: wie is er schuldig als jouw zelfrijdende auto een jong gezin op een zebrapad over het hoofd ziet?

Het stuur houden we voorlopig liever nog even in eigen beheer.

We willen luxe

De meningen over een privéchauffeur zijn vaak aan 2 standpunten te koppelen. Aan de ene kant heb je team ‘’doe ff normaal, ik rij zelf wel’’. Aan de andere kant heb je ‘’ dit zouden we allemaal moeten doen’’ Bij de groep achter standpunt 1 zit er vaker een uitdaging in het financiële aspect bij het inzetten van een chauffeur, waar bij standpunt 2 tijd vaak de factor is die schaars is.  Daarnaast zijn er uiteraard uitzonderingen die de regel bevestigen die simpelweg geen zin hebben om te rijden of die op de hoogte zijn van het plezier dat zij zichzelf en anderen doen door niet zelf te rijden.

Maar na de ervaring hoe het is om gereden te worden door een chauffeur, blijf je bij het 2e standpunt. Gereden worden is comfortabel, bespaart tijd (=geld) en draagt bij aan onze status en erkenning. En dat hebben wij als mensen hoog zitten. Abraham Maslow, een Amerikaanse psycholoog heeft daar in de vorige eeuw een baanbrekend onderzoek naar gedaan. Daaruit ontstond de onderstaande piramide. Zie de trede boven(!) ‘Sociale acceptatie’.

In het kort

De privéchauffeur blijven we voorlopig nog heel erg nodig hebben. Zullen ze altijd blijven bestaan? Niet zoals we ze nu kennen. Zij die meebewegen met de ontwikkelingen die ons te wachten staan zitten straks in een goede positie om de steeds veranderende markt goed van dienst te zijn. Op de Nederlandse (en Europese) weg zal voorlopig nog iemand van vlees en bloed nodig zijn achter het stuur. Met veiligheid en aansprakelijkheid in het achterhoofd moet dat wel. En achteraan aansluiten in de file? Dat blijven we voorlopig nog gezellig (steeds meer) doen.

Zit jij dan wel achter in je auto? Dan kan jij je tijd nuttig besteden en wachttijd omzetten in werktijd.

Benieuwd wat de mogelijkheden zijn?